Ook in eigen directe omgeving is het goed toeven - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Yvette Hoefnagel - WaarBenJij.nu Ook in eigen directe omgeving is het goed toeven - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Yvette Hoefnagel - WaarBenJij.nu

Ook in eigen directe omgeving is het goed toeven

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

01 December 2014 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Lunch in het Zalmhuis, altijd goed! Op de grens Rotterdam/Capelle a/d IJssel, staat het prachtige stijlvolle art nouveau pand van Het Zalmhuis. Van 1875 tot 1955 een zalmafslag, daarna gesloopt en herbouwd als brasserie. In de zomer op het terras uitzicht op de Nieuwe Maas, in de winter niet, meestal heiig en nevelig, dus niet veel te zien. Allerlei typen mensen komen op deze plek af, er is geen doorsnee publiek.
Zakenlui, gepensioneerden, jonge mensen, iedereen heeft wel een reden om hier te komen eten. Sinds juli 2014 hebben ze een nieuwe kok (de Schot Alistair Miskimming), die vooral houdt van duurzame en traditionele gerechten. Ik kan hoogstpersoonlijk de biologische Veggie Proeverij aanbevelen! De biologische kaas komt van Biokaas Kinderdijk, Stadsboerderij ‘Uit je eigen stad’ (Rotterdam) zorgt voor de groenten, eieren en kippen, ja zelfs voor eigen gekweekte tilapia en meerval!
Voor de chocolade in de desserts is Chocoholic aan de Goudsesingel (Rotterdam) verantwoordelijk, die chocolade met speciale smaken maakt (bijv. balsamico, aardbei, lavendel). Mijn handen jeuken (nou ja mijn tong jeukt) om daar eens iets van te proeven.

In mijn dorp (Nieuwerkerk a/d IJssel) kun je tegenwoordig ook fantastisch eten. Een van de leukste en laagdrempeligste nieuwkomers is eetcafé De Tap. In het historische pand zat zo’n 90 jaar geleden de bakker van de Gebroeders Van Beekum. Lange tijd was er plaats voor de enorme oven en waar in 1920 de paarden stonden, staan nu de biertanks. De tweede eigenaar was ook een bakker. Daarna kwam er een platen- en tijdschriftenhandel in met de naam El Perado. Vervolgens was in het pand zo’n 25 jaar lang een echte dorpskroeg gevestigd en nu is diezelfde kroeg met de grote ronde bar in het midden een eetcafé.
Sinds kort gaan ze mee in de ‘meerdere kleine gerechten tegelijk bestellen’ -trend. Zij noemen het Happen aan de Tap. Ik heb dan een beeld van met je mond aan de biertap hangen, maar het gaat toch echt over eten. Kies vooral eens het heerlijke minipotje stoofvlees, de ossenhaas in Aziatische saus of de mini-spareribs. Nou ja mini…..

Op een mooie zonnige zondag in november (12-15 graden!!) is het goed wandelen rondom de Zevenhuizerplas. Met af en toe een pad dat direct langs het water loopt of door een steiger op te lopen naar de waterkant kom je op zo’n 8-9 km denk ik. Veel joggers hier te zien en mensen die hun hondje uitlaten. Je begint op de boulevard in Rotterdam Nesselande, komt over de grens in Zevenhuizen (aan de overkant van de plas, waar je bij mooi weer op het terras van De Strandgaper kunt zitten en waar je kunt shoppen bij het Euro Funcenter) en als de cirkel weer rond is weer terug in Rotterdam.
Bij mooi weer levert dit prachtige plaatjes op!